Μαθησιακές Δυσκολίες και σχολικό Άγχος

Τέτη Μ. Παρασκευοπούλου/ Νοέμβριος 27, 2018/ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΕΛΙΔΑΣ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΜΕΛΩΝ

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες διακατέχονται από έντονο άγχος καθ’ όλη τη διάρκεια των σχολικών τους χρόνων. Η ένταση του άγχους είναι τέτοια, ώστε, πολλές φορές, η παρακολούθηση της μαθησιακής διαδικασίας καθίσταται αδύνατη. Η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη, όταν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες καλούνται να απαντήσουν σε προφορικές ή γραπτές ερωτήσεις, κατά τη διάρκεια της καθημερινής εξέτασης, των διαγωνισμάτων και των προαγωγικών εξετάσεων.

Το άγχος των μαθητών οφείλεται στην πίεση που ασκείται από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, τους συνομηλίκους αλλά και από το αίσθημα της απογοήτευσης που βιώνεται από τους ίδιους τους μαθητές με δυσκολίες μάθησης. Πιο συγκεκριμένα, τα αίτια του σχολικού άγχους προσδιορίζονται ως εξής:

  • Πίεση των γονέων για υψηλές σχολικές επιδόσεις,
  • Αισθήματα απογοήτευσης και κατωτερότητας εξαιτίας χαμηλών σχολικών αποδόσεων,
  • Λεκτική ή άλλου είδους βία από συμμαθητές,
  • Πληθώρα σχολικών και εξωσχολικών δραστηριοτήτων,
  • Ενοχές και άλλα συμπλέγματα των μαθητών εξαιτίας της μη πραγμάτωσης των προσδοκιών που έχουν οι άλλοι από τους μαθητές,
  • Έλλειψη αποδοχής από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον, και τέλος,
  • Φόβος ενδεχόμενης αποτυχίας.

Από τα παραπάνω δημιουργούνται φοβίες και διαταραχές, όπως:

  • Συναισθηματικές και συμπεριφορικές διαταραχές,
  • Παραίτηση, παραμέληση καθηκόντων, σχολική άρνηση,
  • Ξεσπάσματα θυμού – Βίαιη συμπεριφορά,
  • Υπερκινητικότητα, νευρικές κινήσεις, τικ, αναστεναγμοί,
  • Απροσεξία, ατυχήματα, αυτοτραυματισμοί,
  • Έλλειψη αυτοπεποίθησης,
  • Αυτο-υποτίμηση,
  • Έλλειψη συγκέντρωσης,
  • Διαταραχές ύπνου,
  • Διαταραχές πρόσληψης τροφής,
  • Κόπωση, συχνές ασθένειες,
  • Αλλεργίες, κρίσεις άσθματος,
  • Κρίσεις πανικού,
  • Φοβίες,

Για την αντιμετώπιση του σχολικού άγχους και των αρνητικών συνεπειών του κρίνεται αναγκαία η δημιουργία θετικού κλίματος και η τόνωση του ψυχισμού των μαθητών με δυσκολίες μάθησης. Αναλυτικότερα:

  • Δημιουργία ήρεμου περιβάλλοντος,
  • Συναισθηματική στήριξη,
  • Τόνωση αυτοπεποίθησης,
  • Τόνωση των θετικών στοιχείων του χαρακτήρα αλλά και των γνωστικών δεξιοτήτων που έχουν κατακτηθεί,
  • Πρόγραμμα, οργάνωση, τακτικότητα,
  • Συμμετοχή σε προσφιλείς για τους μαθητές εξωσχολικές δραστηριότητες,
  • Καλή υγεία, προσεγμένη διατροφή,
  • Δομημένο περιβάλλον μάθησης,
  • Ανάθεση καθημερινής μελέτης σε ειδικό παιδαγωγό ή άλλο εκπαιδευτικό,
  • Συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών με ειδικό παιδαγωγό και ψυχολόγο.

Σημείωση: Συχνά παρατηρείται ότι το άγχος των μαθητών βιώνεται εσωτερικά, χωρίς να γίνεται αντιληπτό από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, ακόμα και από τους ίδιους τους μαθητές. Κατά συνέπεια, κρίνεται αναγκαία η αυξημένη επαγρύπνηση και φροντίδα, ιδίως, από τους γονείς. Τούτο αναφέρεται σε όλους τους μαθητές με ή χωρίς δυσκολίες μάθησης.

Share this Post